Трансформація асортименту ритейлерів: які нові категорії та групи товарів з’явилися у супермаркетах

Щоб утримувати клієнтів та задовольняти потреби споживачів, кожен бізнес має рухатися в ногу з трендами та запитами на ринку. У випадку з продуктовим ритейлом одне з правил – постійно розширювати й удосконалювати асортимент товарів. Про нові категорії та групи товарів, які з’явилися за останні роки на поличках магазинів, розповіли фахівці всеукраїнського сервісу доставки продуктів із супермаркетів Zakaz.ua.

Zakaz.ua на ринку України вже понад 12 років. Сервіс доставляє продукти з мереж найбільших супермаркетів країни, як-от: METRO Cash&Carry, Ашан, NOVUS, МегаМаркет, WINETIME, VARUS, Таврія В, Восторг, ULTRAMARKET, КОСМОС та Еко Маркет. Багаторічний досвід співпраці з ритейлерами дозволив Zakaz.ua прослідкувати зміни за останні роки в асортименті українських супермаркетів та визначити, які саме тренди призвели до цих змін.

Здорове харчування диктує правила

В Україні темі ЗСЖ в останні роки приділяється більше уваги, ніж раніше. Відбувається активна промоція здорового способу життя та раціонального харчування. В інформаційному просторі зашкалює кількість порад від дієтологів, гастроентерологів та нутриціологів, до яких дослухаються українці. У свою чергу тренд здорового харчування та зростання попиту на дієтичні та корисні продукти внесли суттєві корективи на поличках ритейлерів. Завдяки цьому в асортименті багатьох українських супермаркетів з’явилися наступні категорії товарів: “Безглютенові продукти”, “Безлактозні продукти та напої”, “Діабетичні та дієтичні товари”, “Вегетаріанські продукти”, “Фермерські продукти”, “Біотовари” та інші.

Наприклад, онлайн-вітрина мережі Ашан на сайті  Zakaz.ua зібрала всі ці групи товарів в окремій категорії “Здорове харчування”.

Безглютенові продукти 

Глютен – це білок, який дозволяє пшениці та іншим злакам поглинати воду, склеюватися і залишатися в’язкими та еластичними. Він міститься у хлібі, печиві, макаронних виробах, пиві та інших товарах, виготовлених із зернових культур. Ще років п’ять тому чимало українців навіть не чули про глютен. Вітчизняний ринок безглютенових продуктів почав формуватися лише в 2018 році, до цього основні позиції і потреби закривав імпорт. Але вже до кінця 2019-го року українські виробники почали реалізовувати свої лінійки безглютенової продукції, які одночасно з товарами європейських постачальників почали масово з’являтися на вітринах українських ритейлерів. Причиною тому став популярний тренд у суспільстві  — безглютенова дієта. Крім того, з’ясувалося, що за останні роки целіакія, відома як непереносимість глютену, стала найрозповсюдженішою хворобою кишківника, яка діагностується у людей будь-якого віку.

Зважаючи на проблематику і попит, мережі супермаркетів створили у магазинах окремі полички, а на онлайн-вітринах окремі категорії безглютенових продуктів, які відповідають потребам та очікуванням споживачів. Завдяки цьому покупці можуть швидко знайти пластівці, хлібці, крупи, каші, батончики та навіть борошно, які не містять глютену.

Безлактозні продукти та напої 

Ще один тренд останніх років – безлактозні продукти. З’ясувалося, що корисними молочні продукти бувають не для всіх. За різними оцінками, від 37 до 70 % людей мають непереносимість лактози, що призводить до проблем зі шлунком. Однак сьогодні це вже не привід відмовлятися від улюблених молочних продуктів. На ринку з’явилося чимало виробників, які активно поповнюють прилавки ритейлерів смаколиками без вмісту лактози. Усі безлактозні продукти в Україні маркуються написом: «безлактозні» або «без лактози». До списку входить не тільки молоко, але і всіма улюблені його похідні: масло, сири, йогурти, сметана та інше.

У офлайн-магазинах ритейлери такі товари розміщують у спеціальних відділах дієтичного харчування або на полицях разом з іншими молочними продуктами. На онлайн-вітрині сервісу доставки Zakaz.ua значна кількість ритейлерів мають окрему групу товарів “Безлактозні продукти та напої” у категорії “Молочні продукти”. Покупці, які мають алергію на лактозу, швидко можуть відфільтрувати молочні товари та знайти потрібний продукт

Діабетичні та дієтичні товари 

Цукровий діабет — підступна хвороба, яка вимагає серйозної корекції раціону. Для людей з таким діагнозом багато звичних продуктів і десертів — заборонені. За останні кілька років тренд здорового харчування також спонукає ритейлерів більше піклуватися про своїх клієнтів, які мають хронічні захворювання. Наприклад, раніше покупці, які страждали на діабет, витрачали чимало часу на пошук товарів без цукру серед величезного різноманіття продуктів на поличках супермаркетів. Сьогодні ж ритейлери почали виокремлювати цю категорію та розширювати асортимент діабетичних товарів.

Тепер покупці без проблем можуть швидко знайти та придбати цукерки, шоколадні батончики, печиво, какао, соуси та напої, що не містять цукру.

Тренд швидкої їжі розширює не лише асортимент, але і функціонал ритейлерів 

Нещодавно купити гарячу піцу тільки-но з печі у супермаркеті здавалося нереальним, для цього потрібно було йти у кафе, піцерію, ресторан або замовляти доставку із закладу. Проте сьогодні це вже стало буденним явищем. Тенденція швидкої їжі набула в Україні та у світі неабиякої популярності. У людей немає часу готувати: значно простіше купити або замовити вже готову їжу. Тому за останні роки в багатьох вітчизняних супермаркетах з’явилися послуги й категорії товарів, як-от: «Кулінарія», «Піца на замовлення», «Кондитерська» та «Власна пекарня».

Це рішення значно полегшує життя покупців, задовольняє їх попит та підвищує лояльність. Крім того, це дозволило ритейлерам скласти конкуренцію HoReCa, збільшити продажі та створити додаткові робочі місця.

Згідно зі спостереженнями Zakaz.ua значним попитом користуються товари у категоріях “Кулінарія” та “Власна пекарня”. Можливість купувати готові домашні страви на сніданок, обід та вечерю вже з’явилася в усіх найбільших мережах супермаркетів країни. Асортимент готових страв налічує від кількох десятків до кількох сотень товарів. Широкий вибір дозволяє урізноманітнити покупцям раціон. Наприклад, можна придбати на сніданок звичайні страви, як-от: котлети, смажену картоплю, олів’є, вареники, деруни і т.д. А вже на вечерю порадувати себе більш незвичайною стравою: від ролів і суші до тушкованого кролика.

Також активно розкуповують товари категорії “Власна пекарня”.  “У народі існує прислів’я: “Хліб – усьому голова”. І це не пусті слова, адже хлібобулочні вироби щодня користуються попитом. Тому ритейлери пропонують прямо з печі гарячу і свіжу випічку власного виробництва: хліб, багети, пиріжки, круасани, чіабати, паніні, мафіни, кекси та інші смаколики, які вигідно конкурують та виділяються на фоні товарів вже звичних постачальників хлібобулочної продукції. На сайті та у додатку Zakaz.ua продукцію власної пекарні від ритейлерів можна придбати у АшанNOVUSМегаМаркетВосторгVARUSULTRAMARKETWINETIME та METRO Cash&Carry”, — зазначає Євген Нетреба, комерційни Zakaz.ua